Zajęcia z etyki

Kochani Uczniowie i Rodzice!

Za nami już pół roku zajęć z etyki. W tym roku szkolnym na zajęcia z etyki uczęszcza 79 uczniów naszej szkoły. Powspominajmy. Obejrzyjmy  zdjęcia jak pracowaliśmy.

Klasa IV c – Lekcja „Mikołajem być… czyli co to jest WOLONTARIAT”





Klasa IV b – Lekcja „Czy warto pomagać? – Warto pomagać!”



Klasa V a – lekcja – „Komunikacja i społeczności w Internecie”

Pracujemy na

kompleksowym programie nauczania etyki na II i III poziomie edukacyjnym – „Ludzkie ścieżki” – Anny Ziemskiej i Łukasza Malinowskiego.

A oto jego treści:

●Czas nauki i czas odpoczynku –jak organizować własną naukę, sposoby i techniki uczenia się, gospodarowanie czasem.

●Człowiek i sport –sport również uczy etyki; zasady w sporcie i w życiu codziennym, zasada fair play do stosowania w sporcie i w życiu ( np. w szkole –nie ściągamy, gramy uczciwie).

●Człowiek i jego uczucia – rozróżnianie emocji; opanowanie i wyrażanie uczuć.

●Ojczyzna i patriotyzm –o czym opowiadają zabytki i pomniki; ślady Polaków na świecie (emigracja, Polonia); patriotyzm; wartości narodowe.

●Ludzie w potrzebie –wolontariat; organizacje charytatywne; egoizm i altruizm.

●Rola zmysłów w poznawaniu świata –poznajemy zmysły i ich funkcje; historia Helen Keller.

●Człowiek i jego prawa –Co to jest prawo; mam prawo do...; dziecko też człowiek –prawa dziecka (akty prawne –Konwencja o Prawach Dziecka)

●Człowiek i religia – co to jest religia, religie świata; chrześcijaństwo i judaizm; Biblia; tradycje, obyczaje i święta żydowskie (np. historia Estery, Purim); święta chrześcijańskie; podział chrześcijan; katolicyzm, prawosławie, protestantyzm; ekumenizm.

●Rycerze –ludzie honoru. – kim był rycerz; cechy rycerza (William, Gotfryd, Lancelot, Rolland i in.); rycerze i ich kodeks; słowo honoru

–dotrzymywanie obietnic; posłuszeństwo, wierność.

●Etyka i kultura – etyka w życiu codziennym; przypomnienie zasad; kultura osobista –nauka o grzeczności; przejawy braku kultury i sposoby przeciwstawiania się temu zjawisku; kultura słowa.

●Człowiek i jego zdrowie –dbanie o zdrowie – obowiązek etyczny?; zdrowie a choroba; sprawność i niepełnosprawność; świat osób niepełnosprawnych..

●Zagrożenia współczesne – wola a inne władze człowieka; czynniki kształtujące i osłabiające wolę (skutki); ćwiczenie silnej woli; co to jest uzależnienie, jakie są rodzaje i skutki uzależnienia; asertywność; poszukiwanie skutecznych sposobów profilaktyki uzależnień.

●Reklama – jak działa reklama (perswazja, manipulacja); funkcje reklamy; ofiary a odbiorcy reklamy; reklama negatywna i pozytywna (społeczna).

●Człowiek i jego otoczenie –człowiek – cząstka kosmosu; człowiek –spolegliwy opiekun czy agresor/niszczyciel; skutki działalności człowieka; ekologia – wolny wybór czy obowiązek moralny

●Autorytety – co to znaczy autorytet?; kto może być autorytetem – cechy autorytetu; wybór bądź odrzucenie autorytetu.

●Człowiek –twórca kultury, filozofii i etyki; związek etyki z filozofią; myślenie filozoficzne; pytania filozoficzne – pytania każdego myślącego człowieka.

●Człowiek – istota myśląca i dociekliwa; wymyślanie filozofii od początku – w poszukiwaniu zasady.

●Człowiek wobec prawa – postawa Sokratesa; dzielność etyczna; sprawiedliwość; powinności etyczne; konsekwencja w działaniu, wierność własnym ideałom i głoszonym poglądom.

●Człowiek myślący – czy Achilles dogoni żółwia (zabawa z paradoksami); kim jest istota z jaskini platońskiej; świat idei.

●Filozofowie a najważniejsze sprawy dla każdego człowieka, czyli miłość i przyjaźń –„dwie zagubione połówki”; odmiany miłości (partnerska, rodzinna, miłość do zwierząt itp.); przyjaźń darem i powinnością etyczną.

●Człowiek w poszukiwaniu szczęścia –światy idealne, czyli utopie.

●Człowiek w poszukiwaniu szczęścia – wizje szczęścia w literaturze, filozofii oraz własne – uczniów.

●Człowiek w poszukiwaniu mądrości – „Pochwała Głupoty” a poszukiwanie rozumu.

●Człowiek i jego przeznaczenie – czy wszystko zapisane jest w górze; czym jest los, przeznaczenie; jak ma się przeznaczenie do naszej woli; plany, postanowienia i ich realizacje.

●Człowiek w poszukiwaniu wartości uniwersalnych –ile dobra po nas zostanie; wartości trwałe i nietrwałe; korzyści osobiste a społeczne; czy opłaca się być dobrym, uczciwym, prawdomównym itd

Klasa II d – lekcja -  „Dbamy o porządek, nie lubimy bałaganiarstwa”









Klasa II a – lekcja „Dbamy o higienę i estetyczny wygląd- szukamy recepty na wyleczenie Jurka z nocnych koszmarów”









 Na I etapie edukacyjnym  realizujemy tematy oparte na  programie „ Chcemy być lepsi” Marka Gorczyka

       Czego będziemy się uczyć na lekcjach etyki?

       Nie wszyscy wyglądamy tak samo – być złośliwym, dokuczać czy akceptować i zaprzyjaźnić się?

       Nie wszyscy jesteśmy tacy sami- poznajemy „Innych z IV a”

       Jak narodziła się przyjaźń i uprzejmość?

       „Kłamstwo ma krótkie nogi”- prawdomówność

       Jedzenie – dobra rzecz, łakomstwo, zachowanie przy stole

       Ale jestem wspaniały! – zarozumialstwo, pycha

       „Uwielbiam nic nie robić”- lenistwo

       Dbamy o porządek, nie lubimy bałaganiarstwa

       Skarżenie-„Proszę pani a Jaś nie odrobił pracy domowej”

       Dbamy o higienę i estetyczny wygląd- szukamy recepty na wyleczenie Jurka z nocnych koszmarów

       Jestem odpowiedzialny za to co mówi. Uczę się wybierać to co najważniejsze

       Być sędzią sprawiedliwym- czyli o sprawiedliwości

       Ne każdy musi być świetnym we wszystkim

       Czy można normalnie rozmawiać z kimś, kto porusza się na wózku inwalidzkim

       Niełatwo być „nowym”

       Mistrzowie informatyki – czyli o tym „że komputery nie są dla dziewczyn”

       „nie ma jak pokemony”- czyli o bezpodstawnym oskarżaniu

       Cios za cios, czyli o pokojowym rozwiązywaniu konfliktów

       Robimy użytek z „mikstury zgody”

       Staram się, żeby moja praca była przydatna dla innych. Zła praca jako źródło kłopotów

       Wykonując swoją pracę myślę także o innych

       Opiekować się dorosłymi? Też mi coś!

       O dwóch bardzo ważnych rzeczach w życiu człowieka

       Odwiedzamy koleżankę, która nie mogła uczestniczyć w szkolnej wigilii

       O tak zwanym wtrącaniu się w nie swoje sprawy i o bezpiecznych feriach

       Organizujemy przedstawienie i wystawę prac plastycznych dla koleżanek i kolegów z innych klas

       I Ty możesz zostać wielkim pływakiem

       Mały i bardzo zielony prezent, czyli urodziny Jacka

       O powiedzonkach, które mogą bardzo boleć

       Dziwna choroba Martina

       Co reklama może zmienić w życiu człowieka?

       O tym, dlaczego dzieci niekiedy denerwują dorosłych i jak zachować się w galerii

       Co to jest szczęście?

       Czy warto być optymistą?

       Wspólna praca też może być czymś przyjemnym

       O klasowym wyjeździe, wydawaniu pieniędzy i dotrzymywaniu obietnic

       Nie ma jak wspólna zabawa!

       Zamknięte oczy

       Przyznać się czy nie przyznać? Co wymaga większej odwagi?

       Czy naprawdę coś zależy od nas?

       Dlaczego dorośli mnie ignorują?

       Nie zapominajmy o sobie!

Jeśli chcesz do nas dołączyć lub zobaczyć, jak wygląda lekcja etyki, zgłoś się do p. Marty Duch – sala 204. Serdecznie zapraszam!!!

Wirtualny spacer

Ta strona internetowa używa plików cookie.

Klikając ten przycisk, wyrażasz zgodę na używanie przez tę witrynę plików cookie.